Door de verbranding van fossiele brandstoffen, waaronder benzine, diesel en LPG, ontstaat CO2. Door minder brandstof te verbranden wordt de CO2 productie eenvoudigweg verminderd.
Tegenwoordig plaatsen de fabrikanten van nieuwe auto’s, waaronder Toyota, BMW, Volkswagen en Audi, soortgelijke oplossingen in de voertuigen. Deze modellen zijn meestal van ander materiaal, maar werken op dezelfde manier als de Cyclone-X: de lucht gaat voortaan spoelend door de motor in plaats van laminair stromend.
Het effect met de Cyclone-X is door de vorm en het materiaal echter vele malen beter en effectiever dan de standaard modellen die momenteel in nieuwe auto’s wordt geïnstalleerd.
Met het plaatsen van een Cyclone-X gaat de lucht voortaan spoelend door de motor heen in plaats van laminair stromend. De voordelen van deze spoelende lucht zijn duidelijk gemaakt op deze website.
De Cyclone-X is in het verleden in Europa onder de volgende merknamen geleverd:
Cyclone 2, Cyclone 3, Lamellen ring, Lammellen ring, Cyclone 1, Hiclone, Cycloon, Hyclone, Air Swirling, Tornado, Fuelsaver, Air twister en Swirll ring Europe.
Hoewel het plaatsen van een Cyclone-X niet hetzelfde is als chiptuning zullen een aantal merkbare effecten wel overeenkomen. De Cylone-X zorgt ervoor dat de motor door een betere luchttoevoer blijvend meer vermogen en trekkracht krijgt en dit voor een fractie van de kosten van chiptuning.
Er zijn verschillende manieren van motor tuning, zowel mechanisch, conditioneel als electronisch. Enkele voorbeelden zijn plaatsen van sportuitlaten, luchtfilters, toepassen van lachgas, turbo, chiptuning etc.
Een EGR klep zit standaard op alle dieselmotoren. Een EGR (Exhaust gas recirculation) klep zorgt voor een verlaging van de NOx uitstoot van de motor door uitlaatgassen terug te voeren in de motor.
De Cyclone-X kan bij verbrandingsmotoren op de volgende punten geplaatst worden:
De motorprestaties lopen terug. De motor van uw personenauto slaat af, houdt in, bereikt z'n vermogen niet of start moeilijk. Dit zijn typische voorbeelden van een slechte verbranding door een vervuilde motor.
Een slechte verbranding is vaak ook te herkennen aan een verhoogd brandstofverbruik en hogere concentraties belastende stoffen in de uitlaatgassen.